Трансформація системи охорони здоров’я стосується кожного. Її мета – забезпечити всім громадянам України рівний доступ до якісних медичних послуг та перебудувати систему охорони здоров’я так, щоб у її центрі був пацієнт.

Навіщо щось змінювати?

Загальний обсяг витрат на охорону здоров’я в Україні – пацієнтів і держави разом – відповідає середньому показнику в багатьох країнах Європи. Однак багато років медичне обслуговування залишалось безоплатним тільки на папері. Більшість українців «дякують» за лікування - сплачують в кишеню лікареві чи у вигляді так званого «благодійного внеску» (насправді – обов’язкового).

Крім того, кошти, що є в системі, використовуються неефективно. Попри те, що українці роблять внесок на медицину щороку у розмірі близько 3 млрд грн через податки, 640 тисяч українських сімей зазнають фінансового краху внаслідок хвороби, оскільки мусять самостійно оплачувати дороговартісне лікування.

Ключові результати

Основні зміни, передбачені трансформацією системи охорони здоров’я

  • Впровадження державного гарантованого пакета медичної допомоги

Держава бере на себе чіткі зобов’язання щодо фінансування медичних послуг. Бюджет починають розподіляти за медичними послугами, необхідними пацієнтам, на рівних для всіх громадян умовах. Пакет медичної допомоги, гарантований державою, визначатимуть, виходячи з пріоритетів охорони здоров’я в Україні у обсязі можливостей державного фінансування.

Державний гарантований пакет медичної допомоги (програма медичних гарантій) включатиме доволі широкий спектр амбулаторної та стаціонарної медичної допомоги, а також лікарських засобів. Вартість відповідних послуг буде повністю оплачена Національною службою здоров’я України.

Згідно із законом, ухваленим Верховною Радою, існуватиме перелік медичних послуг, що їх повністю оплачуватиме держава. Конкретний список буде формуватися щороку, виходячи з потреб населення в медичному обслуговуванні, пріоритетів державної політики у сфері охорони здоров’я та обсягу доступних коштів у Державному бюджеті.

Послуги екстреної, первинної, амбулаторної, госпітальної та паліативної допомоги будуть фінансовані державою в межах програми медичних гарантій. Самостійно пацієнтам доведеться сплачувати за такі послуги як неекстрена стоматологія, звернення до лікаря без направлення, естетична медицина тощо.

  • Єдиний національний закупник медичних послуг

30 березня 2018 року в рекордно короткі строки  була створена Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, який реалізує основний принцип медреформи «гроші йдуть за пацієнтом» — оплачує вартість реально наданих медичних послуг. Цей механізм оплати нарешті запрацював в Україні цього року, поступово заміняючи неефективну совєцьку модель оплати ліжко-місць.

Нацслужба здоров’я вже уклала (станом на жовтень 2018 року) договори з 623 комунальними, приватними медзакладами і лікарями-ФОП, які надають первинну медичну допомогу. Вперше українці можуть вільно обирати лікаря у медзакладі, незалежно від форми власності, Нацслужба здоров’я на однакових умовах оплачує надання гарантованого пакету послуг первинної медичної допомоги всім закладам, які стали партнерами Служби. За перші чотири місяці роботи Нацслужба оплатила послуги за єдиним тарифом у цих медзакладах на 1,6 млрд грн.

На початку жовтня 2018 року Національна служба здоров’я України запустила свій контакт-центр за коротким номером 16-77. Відповіді на найбільш поширені питання будуть доступні цілодобово в автоматичному режимі. Подзвонивши в робочий час, можна буде поставити питання оператору. Всі запити, вирішення яких потребує додаткового часу, будуть реєструватися і скеровуватися у відповідні підрозділи НСЗУ для вирішення. Після розв’язання питання оператори передзвонюватимуть і надаватимуть повну інформацію про вирішення запиту. Дзвінки зі стаціонарних телефонів та мобільних операторів безкоштовні.

  • Запровадження принципу «гроші ходять за пацієнтом»

Держава переходить від утримування мережі медичних закладів, які надають безоплатні послуги (як відомо, цей варіант у нас працював, і не надто добре), до стратегічної закупівлі послуг у цієї мережі.

Держава більше не виділятиме грошей згідно з кошторисом на утримання того чи іншого закладу охорони здоров’я, державного чи комунального. Натомість медичні заклади мають перетворитися на автономні суб’єкти господарської діяльності, що отримуватимуть оплату за результатами своєї діяльності, тобто за фактично надану ними пацієнтам медичну допомогу.

До початку 2019 року всі заклади надання первинної медичної допомоги мають перейти на нову систему фінансування шляхом укладання договорів із НСЗУ. А з 2020 року вже заклади всіх рівнів медичної допомоги перейдуть на фінансування через Нацслужбу.

  • Автономізація постачальників медичної допомоги

Запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я потребує принципової зміни характеру відносин між медичним закладом (постачальником послуг) та розпорядником бюджетних коштів – Нацслужбою здоров’я (замовником послуг).

На зміну командно-адміністративній моделі відносин має прийти контрактна. Це означає, що відносини регулюватимуться договорами про медичне обслуговування населення з чітко визначеними параметрами фінансування результату.

В межах зазначених договорів Національна служба здоров’я України  діятиме в інтересах пацієнтів (платників податків) як третя сторона-платник, а заклад охорони здоров’я або індивідуальний лікар приватної практики виступатимуть як постачальники послуг.

До кінця 2018 року мають автономізуватися всі заклади первинної медичної допомоги, щоб з наступного року отримувати фінансування від Національної служби здоров’я. Це одне з завдань місцевої влади. Також необхідно закупити комп’ютери для лікарів, адже для повноцінної роботи лікаря комп’ютери є необхідною умовою.

  • Запровадження системи e-Health

Застаріла паперова звітність піде в небуття. Всю медичну документацію буде переведено в електронний вигляд. Це розвантажить лікарів, дозволить їм більш якісно та оперативно надавати медичні послуги пацієнтам та унеможливить ситуацію втрати медичних даних пацієнтів. Також це дозволить збирати дані щодо необхідних послуг в окремих районах, більш точно розраховувати тарифи та контролювати якість медичної допомоги. Вже у 2019 році планується запуск нових електронних інструментів - електронної медичної картки, електронного направлення, електронного рецепта на “Доступні ліки” та ін.

  • Програма «Доступні ліки»

У квітні 2017 року Уряд запустив програму «Доступні ліки». Пацієнти, які мають серцево-судинні захворювання, діабет ІІ типу чи бронхіальну астму, можуть отримати препарати безкоштовно або з незначною доплатою. Для цього потрібно звернутися до лікаря за рецептом, а потім отримати препарати в аптеці, що долучилася до програми.

Результати програми

  • Програма “Доступні ліки” стала звичною для українців та першим маркером докорінних змін в системі охорони здоров’я. Вже понад 6,6 млн українців скористалися програмою та отримали ліки за понад 35 млн рецептами на суму понад 1,8 млрд грн. Нині у програмі бере участь більше 6000 аптек
  • За 2018 рік пацієнти отримали ліки за 18 млн рецептами на суму понад 1 млрд грн
  • Пацієнти, які страждають на серцево-судинні захворювання, діабет 2 типу та бронхіальну астму нині можуть отримати за програмою 261 препарат59 з яких - повністю безоплатно
  • У жовтні 2018 року Всесвітня організація охорони здоров’я оцінила Урядову програму “Доступні ліки” в Україні. На їх чітке переконання, система реімбурсації в Україні була успішно реалізована. Всесвітня організація охорони здоров’я зазначила, що для багатьох пацієнтів програма була єдиною можливістю отримати доступ до лікування. Отже, Уряд досяг головної мети - дав доступ до якісного і ефективного лікування від найпоширеніших захворювань кожному українцю.

З 1 квітня 2019 року програму «Доступні ліки» почне адмініструвати Національна служба здоров’я України. З цього часу рецепти за програмою лікарі зможуть виписувати виключно в електронній системі охорони здоров’я. Відтепер не має значення, де проживає пацієнт і де рецепт був виданий. Завдяки переходу програми реімбурсації «Доступні ліки» до НСЗУ пацієнти зможуть отримувати ліки за рецептом у будь-якій аптеці в Україні, яка бере участь у програмі. Це розширить можливості лікарів первинної допомоги виписувати ліки за програмою для усіх пацієнтів, які підписали з ними декларації. Це стосується усіх лікарів первинної ланки, які працюють у медзакладах-партнерах Національної служби здоров’я: комунальних, приватних та лікарів-ФОП.

Оформлювати рецепти за програмою лікарі будуть в електронній системі охорони здоров’я за допомогою медичної інформаційної системи, яка встановлена у медзакладі. Для цього в ній повинен бути відповідний модуль. Наразі за електронним рецептом відпускатимуться препарати за програмою «Доступні ліки». Виписати їх може лікар первинки — сімейний лікар, терапевт, педіатр для пацієнта, який підписав із ним декларацію. 

 

  • Прозора та ефективна закупівля ліків

Однією з важливих складових трансформації системи охорони здоров’я є оптимізація процесу закупівель ліків. Наразі вдалося мінімізувати корупційнівпливи. На черзі – створення сучасної національної системи закупівель. 26 вересня 2018 року Уряд ухвалив Концепцію реформування закупівель лікарських засобів та медичних виробів, допоміжних засобів, інших товарів медичного призначення.

Концепція передбачає створення ефективного механізму забезпечення ліками, в якому пацієнт отримуватиме якісне лікування у найзручніший спосіб. Для кожного препарату і медичного виробу, які зараз є у переліку централізованих закупівель, підбирається найбільш оптимальний шлях доставки до пацієнта: через програми реімбурсації, включення у вартість медичної послуги або закупівлі Центральною закупівельною агенцією.

З 2015 року державні закупівлі лікарських засобів і медичних виробів здійснюються через спеціалізовані міжнародні організації - Програма розвитку ООН, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) і британська закупівельна агенція Crown Agents.

Результати

  • Україна забезпечена всіма вакцинами відповідно до Національного календаря щеплень
  • У 2018 році Україна вперше виходять на забезпечення 100% запитів лікарень за 12 напрямами, серед яких тести на ВІЛ,  медикаменти при гемофілії у дітей та дорослих, медикаменти для дітей, хворих на нанізм різного походження та дітей з іншими орфанними захворюваннями, донорство крові, дитячий церебральний параліч, ліки для трансплантації. Це означає, що потреба у ліках, яку подавали лікарні, повністю забезпечена, і пацієнти можуть одержати визначені ліки безоплатно.
  • Деякі ліки закуповуються у 67 разів дешевше, ніж це було до 2015 року. Кількість додатково закуплених ліків на заощаджені кошти за деякими програмами сягає 85%. Це означає, що пацієнти одержують ще більше необхідних якісних ліків безоплатно.
  • МОЗ України отримав найнижчу за всю історію державних закупівель ціну на інноваційне лікування вірусного гепатиту С. Курс лікування новітніми препаратами прямої дії коштуватиме 89 доларів. Завдяки цьому усі пацієнти з гепатитом С, які стоять у черзі на лікування, зможуть вилікуватись безоплатно. Це стало можливим завдяки ефективним державним закупівлям через міжнародні організації
  • Реформа медичної освіти

Зміни у медичній освіті є невід’ємною складовою трасформації системи охорони здоров’я в цілому. Підвищити конкурентоспроможність вищої медичної освіти в Україні, вивести її на якісно новий рівень і внаслідок цього - підвищити якість надання медичних послуг - дозволять системні і послідовні зміни. У Стратегії розвитку медичної освіти Міністерством охорони здоров’я було вперше в історії незалежної України запропоновано комплексний підхід до запровадження якісних змін у медичній освіті.

Метою реформи є побудова якісної системи вищої медичної освіти в Україні задля забезпечення системи охорони здоров’я фахівцями, чия кваліфікація відповідає міжнародним стандартам.

Результати

  • Введення  порогу 150 балів ЗНО з профільних предметів для вступу на спеціальності «Стоматологія», «Медицина» та «Педіатрія» і 130 балів - на спеціальність «Фармація, промислова фармація» . Крім української мови, для спеціальностей «Охорони здоров’я»  профільними предметами є біологія або хімія (другий конкурсний предмет), фізика або математика (третій конкурсний предмет). Це дозволяє відібрати найбільш вмотивованих абітурієнтів, які готові докладати зусиль для навчання.
  • З 2019 року для атестації студентів-медиків запроваджується чотирьохкомпонентний єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ), що складається з іспиту КРОК, екзамену з англійської мови за професійним спрямуванням і міжнародним іспитом з основ медицини та ОСП(К)І (об’єктивний структурований практичний клінічний іспит). ЄДКІ сприятиме випуску з університетів справді кваліфікованих фахівців, знання та навички яких відповідають міжнародно визнаному рівню.
  • Запровадження системи безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я відповідно до постанови Кабміну №302 від 28 березня 2018 року. Безперервний професійний розвиток означає, що лікар повинен для підвищення кваліфікації набрати певну кількість балів щороку (а не раз на п’ять років, як це було раніше). Бали зараховуватимуться за різні форми підвищення кваліфікації. Це дозволяє лікарю підвищувати свою кваліфікацію не лише через навчання в академії післядипломної освіти, а й на конференціях, навчанні за кордоном, онлайн-курсах, тренінгах.
  • Наразі МОЗ України продовжує втілювати стратегію реформи медичної освіти для забезпечення мотивованого, фахового та етичного лікаря для пацієнта. Детальніше про стратегію медичної освіти

     

  • Створення нових можливостей для здійснення місцевою владою повноважень у сфері охорони здоров’я

Згідно зі статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування», до повноважень місцевого самоврядування належить управління закладами охорони здоров’я, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, організація медичного обслуговування та харчування в комунальних оздоровчих закладах, забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності медичного обслуговування на відповідній території, а також розвиток усіх видів медичного обслуговування, зокрема – мережі закладів охорони здоров’я та сприяння підготовці й підвищенню кваліфікації спеціалістів.

Органи місцевого самоврядування стикаються з низкою перешкод для ефективного здійснення зазначених повноважень. Виділення значних коштів із місцевих бюджетів на фінансування медицини вимушено спрямовується на співоплату поточних видатків для надання базових медичних послуг, а не на розвиток комунальних закладів охорони здоров’я та їхнього персоналу.

 Запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я передбачає збереження повноважень органів місцевого самоврядування у цьому секторі та створення можливостей для їх повноцінного виконання. За новою моделлю, з національного рівня фінансуватиметься програма медичних гарантій, тоді як кошти місцевих бюджетів будуть спрямовані на забезпечення роботи системи, а також на запровадження місцевих програм.

Етапи впровадження реформи

Етап 1. Ухвалення законодавчих основ та консультації з громадськістю – 2017 рік

Цей етап передбачає закладення правових та інституційних основ для нової системи охорони здоров’я, запровадження нової моделі фінансування первинної медичної допомоги та початок впорядкування мережі закладів, що надають госпітальну медичну допомогу, через створення госпітальних округів.

Протягом 2017 року МОЗ у партнерстві з громадськими та міжнародними організаціями провели у всіх регіонах України консультації щодо впровадження реформи. 19 жовтня 2017 року Верховна Рада дала старт реформі, ухваливши Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», також були внесені  необхідні зміни до Держбюджету, а 14 листопада ухвалилазакон «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості».

Етап 2. Впровадження реформи – 2018-2019 рік

Національна кампанія з вибору сімейних лікарів, терапевтів та педіатрів стартувала в квітні 2018 року. Вперше українці змогли вільно обирати лікаря, без прив’язки до місця «прописки». За сім місяців більше 20 млн українців підписали декларації про вибір своїх лікарів. А це означає, що майже кожен другий українець вже має лікаря, якому довіряє і до якого може звернутися з будь-якими проблемами зі здоров’ям або дізнатися, як вести здоровий спосіб життя і не хворіти. У будь-який момент можна змінити лікаря, підписавши декларацію з іншим. 

У 2018 році в електронній системі охорони здоров’я медзаклади можуть тільки підписувати декларації про вибір лікаря та заключати договори із Нацслужбою здоров’я. У 2019 році сімейні лікарі, терапевти і педіатри перейдуть на електронний документообіг: електронні медична картка пацієнта, рецепти на «Доступні ліки», направлення до вузьких спеціалістів, лікарняні листи. До кінця 2019 року сімейні лікарі працюватимуть без паперу.

Наступний етап після реформи первинної ланки розпочнеться з другої половини 2019 року — програма «Безкоштовна діагностика». Це 80% потреби пацієнта з діагностики у сімейного лікаря, терапевта або педіатра, найбільш необхідні безоплатні дослідження і аналізи, послуги вузькопрофільних спеціалістів. За направленням сімейного лікаря, терапевта і педіатра пацієнти зможуть проходити такі обстеження як рентген, УЗД, мамографія, ехокардіографія серця та інші безоплатно у будь-якому медзакладі, який уклав договір з Нацслужбою здоров’я. Таким чином, на нову модель фінансування почнуть переходити поліклініки, які є закладами спеціалізованої амбулаторної допомоги.

Ще одна велика задача, яка стоїть перед Міністерством охорони здоров’я та Нацслужбою здоров’я — розробка державної програми медичних гарантій на 2020 рік. Вона включатиме всі рівні надання медичних послуг, які оплачуватиме Нацслужба здоров’я у 2020 році за принципом «гроші йдуть за пацієнтом».

Ключові подальші дії Уряду у 2019 році

  • Продовження реформування системи фінансування надання медичних послуг за принципом “гроші йдуть за пацієнтом”.
  • Запровадження програми “Безкоштовна діагностика” — забезпечення потреб пацієнта з діагностики.
  • Продовження реалізації урядової програми “Доступні ліки” та напрацювання механізмів щодо її удосконалення.
  • Продовження розбудови мережі реперфузійних центрів.
  • Завершення будівництва другої черги сучасного лікувально-діагностичного комплексу НДСЛ «Охматдит».
  • Продовження трансформації медичної освіти.
  • Розвиток інституційної спроможності ДП «Медичні закупівлі України» для здійснення стратегічних закупівель медичних препаратів та виробів.
  • Підвищення якості надання екстреної медичної допомоги, зокрема закупівля нового транспорту з усім необхідним обладнанням, навчання сучасним технікам надання екстреної медичної допомоги на догоспітальному етапі, розширення транзиторної програми для парамедиків.
  • Розбудова національної системи крові у партнерстві з ЄС для забезпечення рівного і своєчасного доступу громадян до якісних та безпечних компонентів і препаратів крові.

 


Файли

Більше інформації

Підписуйтеся на розсилання Міністерства охорони здоров'я України, щоб дізнаватися більше: