Мета реформи – змінити систему управління земельними ресурсами. Очікується, що основна частина реформи буде здійснена у 2020 році.


Що передбачає реформа?

Дерегуляцію землеустрою, а саме:

  • Мінімізується особистий контакт громадянина із чиновником Держгеокадастру. Документація із землеустрою перевірятиметься лише на фінальному етапі при внесенні ділянки до Державного земельного кадастру;
  • Розроблення документації із землеустрою та подання відомостей до Державного земельного кадастру лише в електронній формі;
  • Надання прямого доступу органам місцевого самоврядування до Державного земельного кадастру;
  • Встановлення спрощеного порядку визначення меж громад. Єдине погодження, яке необхідно буде отримати громаді, – погодження суміжної громади;
  • Надання документації із землеустрою та відомостей про оцінку земель статусу публічних, відкритих та загальнодоступних даних;
  • Запровадження страхування професійної відповідальності виконавців робіт із землеустрою як альтернативи державному контролю;
  • Спрощення доступу до професійної практики землевпорядників та геодезистів.

Передачу земель територіальним громадам

Землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, на яких розташовані об’єкти державної власності) передаються у комунальну власність територіальних громад.

Передачу функцій контролю

Держгеокадастр позбавляється контролюючих функцій.

Передача здійснюється:

  • за самовільним зайняттям земельних ділянок - сільським, селищним, міським радам;
  • за правопорушеннями, що мають екологічний характер – Державній екологічній інспекції;
  • інших контролюючих функцій – обласним державним адміністраціям.

Удосконалення переважного права орендаря на придбання земельної ділянки

  • Орендодавець зобов’язаний повідомити в письмовій формі цінним листом з описом вкладень та повідомленням про вручення орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається;
  • Дарування особам виключно 1 та 2 ступеня споріднення (подружжя, батьки, діти, брати, сестри, тощо.);
  • Внесення земельної ділянки до статутного капіталу без згоди особи, яка має переважне право, не допускається;
  • При посвідченні договорів про відчуження земельних ділянок нотаріуси зобов'язані перевіряти дотримання переважного права;
  • У разі продажу земельної ділянки з порушенням переважного права купівлі орендар може пред'явити до суду позов про переведення на нього прав та обов'язків покупця.

Моніторинг земель та антимонопольні обмеження

  • Контроль за дотриманням обмежень щодо концентрації земель здійснюватиме Антимонопольний комітет України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
  • Впроваджується система збору та аналізу даних, а також моніторингу земельних відносин на основі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного Кадастру, системи електронних торгів;
  • Кабінет Міністрів України буде наділений повноваженнями забороняти набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих ближче, ніж 30 км до Державного кордону України для юридичних осіб, чий кінцевий бенефіціарний власник (контролер) є іноземцем чи особою без громадянства земельної ділянки у власність.

Створення прозорої системи електронних торгів

Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на конкурентних засадах через електронний аукціон.

З метою обмеження зриву аукціонів збільшується розмір гарантійного внеску, який не може становити менше:

  • 30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки;
  • 30 відсотків стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою.

Підписання договору здійснюється автоматично за допомогою електронних цифрових підписів.

Орендар має переважне право на викуп, якщо бере участь у торгах.

Стартова ціна для державних та комунальних земель не може становити менше НГО.

Максимальний розмір лоту для державних та комунальних земель не повинен перевищувати до 20 га для надання можливості малим та середнім господарствам брати у них участь.

Здешевлення кредитів для аграріїв

На програму «Здешевлення кредитів сільськогосподарським товаровиробникам для купівлі земель сільськогосподарського призначення» виділено 4,4 млрд гривень;

Здешевлення кредитів до 3-7%;

Моделі компенсації:

Компенсація відсотків за кредитом у розмірі облікової ставки НБУ;

та/або

Одноразова компенсація тіла кредиту у розмірі облікової ставки НБУ;

Унеможливлення рейдерства

  • Припинення діяльності «акредитованих суб'єктів у сфері реєстрації» (комунальних і державних підприємств). Біля 80% рейдерських захоплень відбувалося саме через них.
  • Підвищення відповідальності за порушення правил реєстрації правочинів та  нотаріального посвідчення правочинів;
  • Забезпечення можливості встановлення власником майна вимоги щодо нотаріального посвідчення правочину;
  • Налагодження кращої взаємодії між реєстрами та більш ефективний доступ до реєстрів державних органів та реєстраторів.

Запровадження обігу земель

Купувати землю зможуть:

  • Громадяни України;
  • Юридичні особи, утворені за законодавством України;
  • Територіальні громади та держава;
  • Обмежується набуття права власності набуття юридичними особами, бенефіціарним власником (контролером) яких є іноземці, особи без громадянства, юридичні особи, створені за законодавством іншим, ніж законодавство України.

Обмеження максимальної площі у власності (контроль за кінцевим бенефіціаром):

  • до 35 % на території об’єднаної територіальної громади;
  • до 15% на території області;
  • до 0,5% на території України;
  • Реєстрація цін угод купівлі-продажу та оренди;
  • Можливість викупу фермерськими господарствами земель постійного користування у розстрочку без торгів за ціною НГО;
  • Запровадження нового виду санкцій: «заборона на набуття земельної ділянки у власність» для унеможливлення володіння землею громадянами РФ;

Що дасть реформа?

Ринок землі в Україні фактично діє, але у тіньовій та викривленій формі. Існує багато способів обійти мораторій на продаж сільгоспугідь: довгострокова оренда, емфітевзис, фіктивний заповіт, застава, доручення, зміна цільового призначення ділянки, судове відчуження через борги та ще багато варіантів. Підтвердження цьому – тисячі оголошень в інтернеті за запитом «куплю земельний пай». Від тіньового ринку втрачають селяни, втрачає держава, втрачають легальні інвестори.

Впровадження реформи забезпечить:

  • покращення бізнес-клімату та економічне зростання
  • відновлення майнових прав та збільшення доходів мешканців села
  • чесні правила гри для легальних інвесторів
  • розвиток фермерства та дрібного агровиробництва
  • гроші на сільські дороги, школи та лікарні
  • податки на пенсії та зарплати бюджетникам
  • встановлення ринкових, а не корупційних цін на землю.

 

Набуття чинності законом з 01 жовтня 2020 року.


Матеріали за темою: 

Україна готова до відкриття ринку землі - Андрій Мартин​

Операція антикорупция: що буде з Держгеокадастром та чим він займатиметься​

Земельна реформа: десять правильних кроків​

Андрій Мартин про земельну реформу в етері Радіо НВ

Зняття мораторію, масове рейдерство та Земельна реформа в Україні (відео)​